Skip to main content
Onderwerp:

Binnenvaart oppert kanaal parallel aan de IJssel

Met de aanleg van een kanaal parallel aan de IJssel tussen Arnhem en Zutphen, kan de vaarroute voor de binnenvaart in de toekomst behouden blijven. Dat oppert Koninklijk Binnenvaart Nederland in de ‘Laagwatervisie voor de binnenvaart in Nederland en op de Rijn’.

Door Wim Eikelboom/Rivierverhalen

In de grote rivieren in ons land is het bovenstroomse deel van de IJssel nautisch een zorgenkindje voor de binnenvaart bij lage waterstanden. Die lage waterstanden doen zich in de toekomst vaker voor door klimaatverandering. Tussen Westervoort en Zutphen is de IJssel smal en bochtig, waardoor schepen meer afstand tot elkaar moeten bewaren en elkaar niet kunnen passeren.

De oplossing zou kunnen zijn om meer water door de IJssel te laten stromen en iets minder door de Waal. Nu komt 15 procent van het Rijnwater in de IJssel terecht Het wijzigen van de waterverdeling wordt overwogen door het Integraal Rivier Management.

Verhaal gaat verder onder de foto

Langs de IJssel laag water

Kanaal

Als toekomstige oplossing oppert de branche-organisatie voor de beroepsvaart om een kanaal te graven tussen Arnhem en Zutphen voor vrachtvervoer, zodat de IJssel kan worden vermeden. Dat is in 1935 langs de Maas gedaan tussen Maasbracht en Maastricht. Het Julianakanaal is gegraven omdat de Maas als regenrivier kampt met wisselende waterstanden en dat gaf problemen voor de scheepvaart.

‘Het scheiden van functies geeft mogelijkheden voor zoetwatervoorziening, natuur, recreatie en scheepvaart’, aldus KBN. Als de beroepsvaart van de bovenloop van de IJssel verdwijnt, kan de IJssel zich op dit traject als natuurlijke en recreatieve rivier ontwikkelen.

Het idee voor een kanaal langs de IJssel is twee jaar geleden uitgewerkt door een student van de Technische Universiteit Delft. Rivierverhalen deed daar toen al verslag van.

Verhaal gaat verder onder de foto

Binnenvaartschip passeert de brug bij Zutphen.

Het idee voor een scheepvaartkanaal evenwijdig aan de IJssel werd voor het eerst in 1821 geopperd. Ingenieurs ontwierpen een plan, maar dat is afgeblazen omdat het teveel geld kostte.

Baggeren

Als rivieren laag staan, kunnen schepen minder vracht meenemen. Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) ziet geen heil in het verkleinen van vrachtschepen. Dat zou economisch onrendabel zijn. Het advies is wel om vrachtschepen te bouwen van lichtere materialen, zodat schepen met een diepgang van 1,20 meter nog altijd 800 ton lading kunnen vervoeren. Ook roept KBN op om bij lage waterstanden duwbakken te gebruiken, want die hebben minder diepgang.

Om de Waal bij droogte op de diepte te houden voor de scheepvaart stelt Koninklijke Binnenvaart Nederland voor om langsdammen te plaatsen en gericht baggerwerk uit te voeren. Daarmee kan 10 tot 20 centimeter waterdiepte worden gewonnen.

Verhaal gaat verder onder de foto

Baggeren van de IJssel bij Kampen.

Het alsmaar uitdiepen van de rivieren is volgens KBN heilloos, want dat versterkt de uitslijting van de rivierbodems. ‘Enkel een baggerprogramma is niet toereikend, maar moet wel onderdeel zijn van de totaaloplossing’, concludeert de laagwatervisie.

De ‘Laagwatervisie voor de binnenvaart’ van Koninklijke Binnenvaart Nederland is hier te lezen.

Reacties (1)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *