Hoogwater in de IJssel is een uitdaging voor de binnenvaart. Het ging vier keer mis met een vrachtschip op de IJssel tijdens de wintermaanden van 2023/2024 met hoge rivierstanden.
Door Wim Eikelboom/Rivierverhalen
Op 10 november 2023 vaart een schipper van een onbeladen vrachtschip tegen de spoorbrug in Zutphen. Het dak van de stuurhut raakt zwaar beschadigd en beland in de IJssel. ‘De schipper heeft een verkeerde inschatting/berekeningsfout gemaakt waardoor het schip is gebotst en schade heeft opgelopen. Er moest een noodreparatie plaatsvinden waarna het schip is geïnspecteerd. Daarna is ook beoordeeld of het schip verder kon varen’, laat een woordvoerder van de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport weten. Verder onderzoek is niet gedaan in deze zaak.
Op de IJssel tussen Rheden en Lathum is de rivier vrij smal en bochtig. Hier kwam in een paar weken tijd twee keer een binnenvaartschip buiten de vaargeul terecht: een keer in de ondergelopen uiterwaarden en een keer op een krib die niet zichtbaar was vanwege hoogwater. De vastgelopen schepen werden met kabels losgetrokken door collega-schippers die passeren. Over deze incidenten is geen contact geweest met de inspectiedienst.
Op 6 januari 2024 ging een binnenvaartschipper de mist in bij de entree van de IJssel, ter hoogte van Westervoort. Het schip kwam dwars op de rivier vast te liggen en blokkeerde de vaarweg voor alle scheepvaartverkeer. De tanker Volharding 7 vervoerde plantaardige olie voor Koole Terminals in Zaandam. Vermoedelijk had de schipper zich vergist in de stroming rond de IJsselkop. Met hoog water is het zaak om ver boven de IJsselkop de draai te maken richting IJssel.

Als de vaarweg geblokkeerd raakt, is Rijkswaterstaat de aangewezen dienst om onderzoek uit te voeren naar de aard en oplossing van de veroorzaakte opstopping. ‘Onze inspecteur is op de maandag na dit incident aan boord geweest’, meldt de woordvoerder van de inspectiedienst. ‘Bij deze inspectie zijn geen tekortkomingen van de Binnenvaartwet vastgesteld die hebben bijgedragen aan het ontstaan van het ongeval.’
De Inspectie voor de Leefomgeving en Transport ziet geen verband tussen de incidenten. ‘Hier zijn geen algemene lessen of rode draden uit te halen‘, laat een woordvoerder weten.