Riviertoerisme nieuwe troef om Veluwe te ontlasten
Toeristische organisaties en gemeenten willen het toerisme langs de grote rivieren stimuleren met het Derde Waterverhaal. Het past in een langer levende wens: minder toeristen op de Veluwe en meer toeristen naar de IJsselvallei, Nederrijn en Waal.
Door Wim Eikelboom/Rivierverhalen
Onder de titel ‘De Rivier, je kunt er niet omheen’ werken toeristische organisaties in Overijssel en Gelderland aan ‘een belevingsconcept dat de rijkdom aan verhalen van de grote rivieren centraal stelt’. Het plan heeft als doel om de IJssel, Nederrijn en Waal toeristisch-recreatief beter in het zonnetje te zetten.
Verhaal gaat verder onder de foto

Als het aan MarketingOost ligt – de organisatie voor stimulering van de vrijetijdseconomie in Overijssel – moet het riviertoerisme een boost krijgen. Twee jaar geleden stelde Martin Boisen (bureau For the Love of Place) in opdracht van MarketingOost een rapport op over recreatieve belevingsgebieden langs de IJssel. Zijn advies was om in de IJsselvallei aan de hand van thema’s zogeheten belevingsconcepten uit te werken. Hij adviseerde als thema’s: de IJssel als strijdtoneel, de beteugeling van het water, ambachten, industrie en religieuze geschiedenis, landgoederen en natuur.
Verhaal gaat verder onder de foto

Vikingen
Als voorbeeld van recreatieve kansen noemde Boisen de rol van Vikingen in de IJsselvallei. ‘De Vikingen plunderden in een ver verleden de IJsselvallei regelmatig. Toen zijn verdedigingswerken gebouwd. Die zou je in het landschap weer kunnen laten beleven om het verhaal over de Vikingen te vertellen op locaties waar dit aansluit bij de beleving van de IJssel. Zo kan een fijnmaziger netwerk van verhalen langs de IJssel ontstaan die aanvullend zijn op de grotere verhalen van de Hanze en de rivier zelf.’
Het advies van Boisen luidde ook: Zie de IJssel niet langer als grens, maar als een verbinding tussen provincies. Ontwikkel meer informatiecentra naar voorbeeld van het IJssel-informatiecentrum in Den Nul. Ontwikkel transferia, waar mensen hun auto kunnen parkeren om een dag te fietsen en te wandelen langs de IJssel. Vergroot het aanbod van wandel- en fietsroutes met behulp van de thema’s van de verhalen langs de IJssel.
Verhaal gaat verder onder de foto

Derde Waterverhaal
De advies van Bosisen zijn deels uitgewerkt in een vervolgrapport ‘De Rivier, je kunt er niet omheen’, dat is opgesteld door Bureau Trenn!ng en Bureau De Culturele Zaak. Deze onderzoekers spreken over het 3e Waterverhaal: Naast de Deltawerken en de Waddenzee heeft ons land ook het verhaal te vertellen over de rol van de grote rivieren. Dit 3e Waterverhaal moet toeristisch worden benut door het als een samenhangend geheel aantrekkelijk op te dissen aan het publiek, stellen de onderzoekers.

Een aantal wethouders langs de grote rivieren heeft dit idee omarmd, waaronder de toerisme-wethouder van Zevenaar, Olst-Wijhe, Zutphen, Kampen, Druten en Heerde. Zij zoeken bredere steun bij het bedrijfsleven, natuurorganisaties en andere overheden om het 3e Waterverhaal verder concreet te maken. Voor verdere uitwerking is geld nodig.
Hanzesteden
Langs rivier de IJssel bestaan al twee toeristische marketingmerken, namelijk de Hanzesteden en IJsseldelta. Dat draait met name om de steden Doesburg, Zutphen, Deventer, Zwolle, Hattem en Kampen. De toeristische marketing van de Hanzesteden en de IJsseldelta valt ook onder verantwoordelijkheid van MarketingOost.
Verhaal gaat verder onder de foto

Steenfabrieken
Het idee is om toeristische belevingspunten te maken langs de rivieren die recreatieve bezoekers trekken. ‘We richten ons op het versterken van de gebiedsidentiteit met herkenbare ankerpunten als musea, pontjes, steenfabrieken en landmarks. Samen vormen ze een ketting van rivierbeleving. Dit zal bijdragen aan het spreiden van bezoekersstromen en het verlichten van de druk op populaire natuurgebieden, zoals de Veluwe’, stelt MarketingOost.
De Veluwe is vanouds toeristische trekpleister nummer één van Nederland. Daarin willen toeristische organisaties en overheden verandering brengen, omdat de natuur op de Veluwe te veel te lijden heeft van massale recreatie.
Masterplan IJsselvallei
De wens om meer toeristen van de Veluwe naar de IJsselvallei te leiden, is in 2020 ingezet door een aantal Veluwse gemeenten. Toen is een Masterplan IJsselvallei opgesteld met allerlei ideeën voor toeristisch-recreatieve investeringen om de Gelderse zijde van de IJssel aantrekkelijker te maken voor bezoekers uit het land. Het richt zicht met name op wat genoemd wordt het bevorderen van cultuurtoerisme. Het 3e Waterverhaal borduurt hierop voort.